У рамках святкування Дня Європи у
Дніпропетровську пройшла перша міжнародна конференція щодо розвитку Вальдорфської педагогіки у світі та її вплив на
педагогічне мистецтво на базі Дніпропетровського університету ім. Альфреда
Нобеля.
В
урочистому відкритті взяли участь заступник голови облдержадміністрації Марія
Пустова, заступник міського голови Олена Лозенко, в.о. начальника
головного управління освіти і науки облдержадміністрації Олександр Демчик,
ректор Дніпропетровського інституту післядипломної педагогічної освіти Михайло
Романенко, ректор Дніпропетровського університету ім. Альфреда Нобеля Борис
Холод, директор Європейської Ради Кристофер Клаудер.
«Голова облдержадміністрації Олександр Вілкул приділяє
особливу увагу розвитку та підтримці обдарованої молоді. Для цього в області реалізується цілий
комплекс програм та проектів. Серед них: регіональний проект «Новій
Дніпропетровщині – новий стандарт освіти», «Розвиток інтелектуального руху на
Дніпропетровщині», «Інформаційно-освітній прості Дніпропетровщини», тощо. У
цьому році будуть створені такі проекти як: «3D-садок», «Інтернет-школа для обдарованої молоді та
дітей-інвалідів. В їх основі – індивідуальний підхід до кожної дитини,
всебічний розвиток її особистості. Упевнена, що плідний діалог та обмін досвідом збагатить учасників
конференції новими знаннями, що стануть у нагоді в роботі з дітьми, та
сприятиме встановленню нових ділових зв'язків», - сказала Марія Пустова.
Мета конференції –
обговорення ідей вальдорфської педагогіки та обмін досвідом. Учасниками заходу були понад 100
представників із вальдорфських шкіл України, Великобританії, Вірменії, Франції,
Норвегії, Німеччини, Польщі, Словенії, Люксембурга, Данії, Бельгії, Італії,
Угорщини, Швеції, Австрії та Росії.
На
конференції розглядалися питання перспектив розвитку педагогіки в Україні та
світі. Досвідом роботи вальдорфської школи у Дніпропетровську поділилася з
гостями її директор Світлана Передерій.
«Вальдорфська педагогіка є
цілісною педагогічною системою, що забезпечує вільний творчий розвиток
особистості, збереження її фізичного, психічного та духовного здоров’я. Вона
спирається на принципи людинознавства, обґрунтовані видатним філософом та
педагогом Рудольфом Штайнером на початку минулого століття. Сьогодні у світі, у тому числі в Європі, працює близько п’ятисот
вальдорфських шкіл та кілька сотень дитячих садків. У нашій країні Вальдорфські
школи є у Дніпропетровську, Кривому Розі, Києві та Одесі. Вивчення базових
предметів у таких школах нічим не відрізняється від звичайних шкіл. Проте
особливий акцент робиться на розвитку духовних та творчих здібностей дітей», -
сказала Світлана Передерій.
У Дніпропетровській вальдорфській школі функціонує 11 класів, у
яких навчається 285 учнів. Школа працює за п’ятиденним режимом навчання.
Навчальні програми у вальдорфській школі побудовані так, щоб врахувати
індивідуальні потреби кожного учня. Виділяються головні уроки
(математика, рідна мова, географія, фізика, хімія та інші) та спеціальні
предмети. Головний урок проводиться щоденно і займає дві навчальні години.
Викладання здійснюється «епохами» по 2-4 тижні. Для предметів, що потребують
систематичних спеціальних вправ, таких як іноземні мови, ремесло (в'язання,
прядіння, плетіння, садівництво, столярна, ковальська, граверна справи),
фізична культура, художні дисципліни (евритмія, живопис, ліплення), музика,
виділяються окремі уроки.
У рамках реалізації
інноваційних програм та планів у
навчально-виховний процес впроваджено факультативні курси – творчі майстерні
для учнів старшої школи («Літературний клуб», «Театральна студія», «Художня
майстерня»), також працюють спортивні гуртки.
З 9-го класу в школі
організовано проходження учнями навчальних практик профільного спрямування з
метою свідомого професійно-галузевого самовизначення.
Учні 10-го класу долучаються
до пошукової індивідуальної проектної роботи, яка передбачає обрання теми,
обґрунтування та теоретичну підготовку, практичну реалізацію та захист проекту.
Школярі є постійними
учасниками культурно-історичних, творчих фестивалів, що проводяться серед
вальдорфських шкіл України («Олімпійські ігри» у Севастополі, «Культура
Середньовіччя» у Києві, «Театральне мистецтво» у Дніпропетровську, тощо).
Дніпропетровська вальдорфська школа має вже шість випусків, а це понад 100
учнів.
Вальдорфський рух у світі було започатковано у 1919 році. Тоді була відкрита перша
вальдорфська школа під педагогічним керівництвом філософа Рудольфа Штайнера в
Німеччині.
Вальдорфські
школи та дитячі садки розповсюджені у Західній Європі, Скандинавії, США,
Південній Америці, ПАР та Японії. З кінця 80-х років ХХ століття вони інтенсивно розвиваються у Східній
Європі: Польщі, Угорщині, Чехії, Словакії та Україні.
|